Skip til hoved indholdet

Grundvand

Vandforsyningen i Fredensborg Kommune er baseret på indvinding af naturligt og rent grundvand. Grundvandsressourcen skal beskyttes, så den nuværende indvinding kan bevares.

Læs mere

  1. Meddelelse af nye eller reviderede tilladelser til vandindvinding må ikke forhindre grundvandsforekomsterne i at have god kvantitativ og kvalitativ tilstand eller opfyldelse af vandområdeplanernes mål for vandløb, søer, moser, grundvandsforekomster, kystvande og terrestriske naturtyper f.eks. strandenge, overdrev, enge, moser mv.

  1. Grundvandsindvinding bør ikke medføre en væsentlig reduktion af vandløbenes vandføring, hvor miljømålene for vandløbet er hhv. høj økologisk tilstand og god økologisk tilstand. Den nærmere fastsættelse af den tilladelige reduktion vurderes i forhold til vandløbstypen og vandløbets sårbarhed i øvrigt.

I områder, der er påvirket af almene vandforsyninger, kan der for vandløb, hvor miljømålene er enten høj eller god økologisk tilstand accepteres en væsentlig reduktion af vandføringen, hvis det ud fra et konkret kendskab til de hydromorfologiske og fysisk-kemiske forhold vurderes, at miljømålene kan opnås. Alternativt kan der stilles krav om kompenserende foranstaltninger.

  1. For de terrestriske økosystemer skal der forud for tilladelser til vandindvinding foretages en vurdering af, om indvindingen kan medføre væsentlig skade på et Natura 2000-område eller beskyttede arter omfattet af Habitatdirektivets bilag 4.

  1. I områder, hvor vandressourcen ikke er tilstrækkelig til at tilgodese alle behov for vandindvinding og alle behov for vand i vandløb, søer og vandafhængige terrestriske naturtyper, bør der som udgangspunkt prioriteres således:

  • Borgernes almindelige drikkevandsforsyning.
  • Opretholdelse af en miljømæssig acceptabel vandføring og vandstand i vandløb samt vandudskiftning og vandstand i søer og andre vandafhængige naturtyper i overensstemmelse med vandområdeplanens målsætninger.
  • Andre formål, hvortil der ikke stilles krav om drikkevandskvalitet.

Grundvandsindvinding fra dybereliggende, velbeskyttede grundvandsmagasiner med god vandkvalitet bør som udgangspunkt kun ske til almen vandforsyning eller anden indvinding med krav om drikkevandskvalitet.

  1. Ved meddelelse af vandindvindingstilladelse anvendes retningslinjerne for behandling af ansøgninger om bore- og indvindingstilladelser i Fredensborg Kommune fastlagt i ”Administrationsgrundlag – Boretilladelse, indvindingstilladelser samt sløjfning af boringer og brønde” fra januar 2022.

Områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), indvindingsoplande til almene vandforsyninger (IOL) og BoringsNære Beskyttelsesområder (BNBO) fremgår af retningslinjekortet.

  1. BNBO skal som udgangspunkt friholdes for udlæg af nye arealer til en arealanvendelse, der medfører øget fare for forurening af grundvandet.
    Inden for BNBO må der som udgangspunkt ikke etableres vertikale jordvarmeanlæg, nedgraves olietanke, etableres nedsivningsanlæg eller anvendes affald/slam til jordbrugsformål.

  1. OSD og IOL til almene vandforsyninger skal som udgangspunkt friholdes for nye udlæg af arealer til erhvervsformål eller anlæg, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet. Ligeledes må arealanvendelsen i eksisterende kommuneplanlagte områder ikke ændres til formål, der medfører en øget fare for forurening af grundvandet.

  2. Kommunen kan fravige forbuddet om udlæg af arealer inden for OSD og IOL, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet. Kommunen kan ligeledes fravige forbuddet om arealudlæg inden for BNBO, der medfører en øget fare for forurening af grundvandet. Ved fravigelse skal kommunen udarbejde en grundvandsredegørelse, hvor det godtgøres, at alternative beliggenheder til de pågældende aktiviteter uden for OSD, IOL og BNBO er afvejet og ikke fundet mulige, at der er vægtige planlægningsmæssige hensyn til stede, og at der tages nødvendige hensyn for at sikre beskyttelsen af grundvandsressourcen.

  1. Det skal generelt tilstræbes at afvikle særligt grundvandstruende aktiviteter i relation til eksisterende virksomheder og anlæg i OSD, IOL og BNBO. I det omfang afvikling ikke er mulig, skal det tilstræbes at mindske risikoen for grundvandsforurening med supplerende tekniske tiltag til grundvandsbeskyttelse.

  1. Overflødige drikkevandsbrønde eller drikkevandsboringer påbydes sløjfet, når administrationen bliver opmærksom på dem ved tilsyn eller lign. på ejendommen.

  1. Nedsivning af regnvand via nedsivningsanlæg kan i uheldige tilfælde forurene grundvandet. I forbindelse med etablering af LAR-anlæg skal det derfor vurderes, om kvaliteten af det nedsivende vand udgør en risiko for grundvandsressourcen, særligt inden for OSD, IOL og BNBO.

Formål med retningslinjerne

Kommunerne skal gennem den fysiske planlægning sikre, at landets grundvandsressourcer ikke forurenes og dermed sikre beskyttelsen af drikkevandsinteresser inden for OSD og indvindingsoplande til almene vandforsyninger (IOL).

Kommunen er grundvandsmyndighed, og kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for anvendelse og beskyttelse af grundvandet.

Kommunen skal sikre grundvandets kvalitet og mængde i forbindelse med udstedelse af vandindvindingstilladelser, tilsyn med drikkevandskvalitet og vandforsyningsanlæg, afværgeforanstaltninger og tilsyn med virksomheder.

Det fremgår af kommunens Grønne politik fra 2023, at vi beskytter vores grundvand. I samarbejde med Region Hovedstaden arbejder vi på en øget indsats med oprensning af forurenede grunde i kommunen. Der arbejdes for en øget overvågning af forurenende stoffer på vandværkerne. Der er fokus på mulighederne for at indgådyrkningsaftaler indenfor BNBO og generelt på reduktion i anvendelse af pesticider – også den private anvendelse. Der arbejdes endvidere med at lukke boringer, der ikke længere er i brug.

Bæredygtig vandindvinding

Vandforsyningen i Fredensborg Kommune er baseret på indvinding af naturligt og rent grundvand, som kun kræver en simpel vandbehandling. Derfor skal grundvandsressourcen beskyttes, så den nuværende indvinding kan bevares. Samtidig skal vandindvindingen ske med mindst mulig miljømæssig påvirkning af omgivelserne. Det skal desuden sikres, at der er tilstrækkelige mængder af grundvand.

Statens vandområdeplaner fastsætter miljømål for grundvandet og kommunen skal i planlægningen og administration fastsætte retningslinjer, der sikrer grundvandsforekomsterne mod forurening. De generelle miljømål for grundvand er god tilstand. Dette mål er nået, når både den kvantitative tilstand og den kemiske tilstand er god.

Vandområdeplanernes miljømål skal sikre, at vandindvindingen på længere sigt ikke overstiger grundvandsdannelsen, og at grundvandet har en god kemisk kvalitet uden saltvandspåvirkning. Derudover at grundvandsindvindingerne ikke forringer tilstanden i tilknyttede overfladevandområder eller medfører anden skade på naturen.

Kerneområder i grundvandsbeskyttelsen

Områder med Særlige Drikkevandsinteresser (OSD) og indvindingsoplande til almene vandforsyninger (IOL) er kerneområder i den målrettede grundvandsbeskyttelse.

OSD er områder, hvor der sker en målrettet beskyttelse af den nuværende og fremtidige grundvandsressource, der kan bruges til drikkevand. OSD skal sikre en tilstrækkelig uforurenet og velbeskyttet vandressource til dækning af det fremtidige behov for vand af drikkevandskvalitet. OSD er udpeget af staten. Det meste af Fredensborg Kommune er udpeget som OSD, jf. retningslinjekortet.

IOL er områder, beregnet ud fra indvindingstilladelsernes størrelse, hvorfra de almene vandforsyninger henter grundvand til drikkevandsforsyningen.

Boringsnære Beskyttelsesområder (BNBO) er områder, beregnet ud fra indvindingstilladelsernes størrelse, der angiver det område nærmest grundvandsboringerne til almen vandforsyning, som skal have den største beskyttelse. Kommunen har påbegyndt arbejdet med at indgå frivillige aftaler om stop for anvendelse af pesticider mellem lodsejere og vandværker indenfor de BNBO. Der er på arealer, hvor det er vurderet, at en indsats er nødvendig for at minimere risikoen for nedsivning af pesticider. Inden for de risikovurderede BNBO, hvor der ikke kan træffes frivillige aftaler, skal kommunen udstede påbud eller forbud mod erhvervsmæssig brug af pesticider.

En række BNBO i kommunen skal genberegnes af Miljøstyrelsen. Indenfor disse områder skal der foretages en fornyet vurdering af behovet for en indsats mod anvendelse af pesticider, når beregningerne foreligger

Kommunen skal planlægge og redegøre særskilt ved planlægning inden for OSD og IOL, hvis planlægningen udgør en væsentlig fare for forurening af grundvandet, samt når udlæg af nye arealer til en arealanvendelse inden for Boringsnære Beskyttelsesområder (BNBO) til almene vandforsyninger medfører en øget fare for forurening af grundvandet.

Udarbejdelse af indvindingstilladelser til vandindvinding efter vandforsyningsloven

Fredensborg Kommune anvender ”Administrationsgrundlag – Boretilladelse, indvindingstilladelser samt sløjfning af boringer og brønde” fra januar 2022 ved udarbejdelse af indvindingstilladelser til vandindvinding. Dog vil det være sådan, at retningslinjerne ikke må hindre, at vandområdeplanernes miljømål for vandforekomsterne opfyldes. Administrationsgrundlaget kan tilgås via dette link.

I henhold til § 8 i bekendtgørelse om indsatsprogrammer vil der i forbindelse med nye eller reviderede tilladelser til vandindvinding, være krav om dokumentation for, at indvindingen ikke hindrer, at grundvand, vandløb, søer og øvrig ”vandnatur” kan opfylde vandområdeplanens miljømål.

I forbindelse med nye eller reviderede tilladelser til vandindvinding skal det endvidere sikres, at indvindingen ikke forhindrer grundvandsforekomsterne i at have god kvantitativ og kvalitativ tilstand.

Når kommunen i øvrigt giver tilladelse til indvinding af grundvand, skal der samtidig ske en indsats for at opnå balance mellem vandbehov og miljøbeskyttelse, herunder sikring af vandføringen i vandløbene samt sikring af tilstrækkelige mængder af rent drikkevand.

Fysisk planlægning for Områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), Indvindingsoplande til almene vandforsyninger (IOL) og Boringsnære Beskyttelsesområder (BNBO)

Bekendtgørelse om krav til kommuneplanlægning inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse med tilhørende vejledning er det retlige grundlag for den kommunale varetagelse af grundvandsbeskyttelsen.

Bekendtgørelsen omfatter erhvervsformål i nye og eksisterende arealer. Her skal planlægningen tage højde for virksomhedstyper, der sædvanligvis har oplag af, anvender eller frembringer forurenende stoffer eller stofgrupper, der er mobile i forhold til grundvandet. Udgangspunktet er, at områder udpeget som OSD eller indvindingsoplande til almene vandforsyninger udenfor OSD skal friholdes for erhvervsvirksomheder eller anlæg, der kan udgøre en væsentlig fare for forurening af grundvandet, BNBO skal friholdes for så vidt, der blot er tale om en øget fare for forurening.

Kommunen kan dog i særlige tilfælde fravige disse krav, såfremt kommunen kan redegøre for, at der foreligger særlige planlægningsmæssige begrundelser, herunder at det ikke har været muligt at finde alternative lokaliseringer, og at faren for forurening kan forebygges.

En grundvandsredegørelse udarbejdes for kommunens OSD og indvindingsoplande, når kommunen første gang ønsker at fravige forbuddet, jf. oven for, og ønsker en planlægning for virksomheder og anlæg, der udgør en fare for forurening af grundvandet. I 2022 har kommunen ladet udarbejde en grundvandsredegørelse med det formål at varetage grundvandsbeskyttelsen i den fremtidige arealplanlægning indenfor OSD, indvindingsoplande og BNBO.

Kommuneplan 2025 udlægger nye erhvervsområder KE 10 og KE 11 i Kokkedal. De nye områder er beliggende i OSD og indvindingsoplande. Som forudsætning for nyudlæg af erhvervsområdene KE 10 og KE 11 er der derfor udarbejdet nedenstående supplement til grundvandsredegørelsen. Redegørelsen suppleres nedenfor med en beskrivelse af de naturgivne forhold i erhvervsområderne herunder geologiske, hydrogeologiske og grundvandskemiske forhold. Ligeledes suppleres med en planmæssig vurdering af rammeområdernes beliggenhed.

Rapport_Grundvandsredegørelse_Fredensborg-Kommune_marts-2022.pdf

Geologi og grundvand i rammeområde KE 10 (Erhvervsområde syd for Vandtårnsvej i Kokkedal)

Området er beliggende i områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), og det ligger tillige indenfor indvindingsoplandet til Nivå Kildeplads, der tilhører Novafos.

Ca. 1,6 km nord for området ligger den nærmeste af Nivå Kildeplads´ boringer. Der findes i alt 6 indvindingsboringer på kildepladsen, hvorfra der i 2024 blev indvundet ca. 530.000 m3 vand.

Ca. 1,5 km sydøst for området ligger den nordligste boring på Ullerød Kildeplads, der også tilhører Novafos. Erhvervsområdet er dog beliggende udenfor indvindingsoplandet til denne kildeplads.

Erhvervsområdet ligger ca. 1100 m fra nærmeste BNBO.

På Nivå Kildeplads indvindes fra et grundvandsmagasin bestående af kalk. Kalken udgør sammen med et nedre sandlag det primære grundvandsmagasin i Fredensborg Kommune, og fra dette magasin foregår hele den almene vandindvinding i kommunen. Sandlaget findes mest udbredt i den nordlige del af kommunen og er fraværende i rammeområdet.

I forbindelse med den statslige grundvandskortlægning i 2014 for Fredensborg Kommune er det vurderet, ud fra en geologisk model for området, at kalken under erhvervsområdet er beskyttet af minimum 25 m ler. Boringsoplysninger fra boringer nær rammeområdet bekræfter forekomsten af de mægtige lerlag. Som følge deraf er rammeområdet vurderet at have lille sårbarhed over for nitrat og hermed også overfor en lang række øvrige potentielt forurenende stoffer.

Grundvandsstrømningen i det primære kalkmagasin er mod øst og nordøst – i retning af Nivå Kildeplads. Nedsivning af forurenende stoffer kan derfor potentielt strømme til kildepladsens boringer.

Rammeområdet er beliggende udenfor det grundvandsdannende opland til Nivå Kildeplads, Ifølge nye beregninger fra 2017.

I forbindelse med den statslige grundvandskortlægning er der beregnet en grundvandsdannelse fra terræn til grundvandsmagasin på ca. 30 mm/år, hvilket er meget begrænset på grund af de tykke lerlag og deres beskaffenhed.

Der er ingen boringer med vandanalyser inden for rammeområdet, men på Nivå Kildeplads indvindes grundvand af vandtype D, hvilken er den mindst overfladepåvirkede vandtype. Ud over et enkelt fund af pesticidet diuron nær detektionsgrænsen i 2001 er der ikke fundet pesticider eller nedbrydningsprodukter fra pesticider i boringerne på kildepladsen. Ved en omprøve 2 mdr. efter diuronfundet, blev stoffet ikke genfundet.

Der er detekteret toluen i ganske små koncentrationer i to boringer i 2023-2024. I det ene tilfælde blev stoffet ikke fundet ved en omprøve, mens der ikke er foretaget omprøve i den anden boring. Stoffet anvendes bl.a. som tilsætning til benzin, men det findes engang i mellem i lave koncentrationer i vandprøver, hvor der er sket en forurening af prøven i forbindelse med prøvetagningen eller analysen.

Der er ikke fundet PFAS i kildepladsens boringer.

Samlet set vurderes det, at de naturgivne forhold, der er beskrevet ovenfor, i kombination med nogle overordnede tekniske tiltag, der er beskrevet nærmere i kommuneplanrammen, vil sikre en minimal risiko for forurening af grundvandet ved den planlagte arealanvendelse.

Planmæssig vurdering af rammeområde KE 10 ((Erhvervsområde syd for Vandtårnsvej i Kokkedal)

Området er beliggende i landområde, men kan overføres til byområde. Området er i dag ”bar mark”. Anvendelsen er fastlagt til erhvervsområde, et industri- og håndværk, tekniske anlæg og forsyningsanlæg.

Området er logistisk placeret tæt på motorvejstilkørsel og hovedvej. Det ligger i kanten af byen og i et eksisterende område udlagt til tekniske formål, som f.eks. store vedvarende energianlæg.

Ud fra ovenstående vurderes det, at rammeområde KE 10 er planmæssigt fornuftigt placeret.

Geologi og grundvand i rammeområde KE 11 (Erhvervsområde vest for Helsingørmotorvej ved afkørsel 7 i Kokkedal)

Området er beliggende i områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), og det ligger tillige indenfor indvindingsoplandene til Nivå Kildeplads og Ullerød Kildeplads, der begge tilhører Novafos.

Ca. 1,7 km øst og sydøst for området ligger den nærmeste af Ullerød Kildeplads´ boringer. Der findes i alt 4 indvindingsboringer på kildepladsen, hvorfra der i 2024 blev indvundet ca. 420.000 m3 vand. Den sydligste af kildepladsens boringer ligger i Hørsholm Kommune.

Ca. 2,5 km nordøst for området ligger den sydligste boring på Nivå Kildeplads, der også tilhører Novafos. Der findes i alt 6 indvindingsboringer på kildepladsen, hvorfra der i 2024 blev indvundet ca. 530.000 m3 vand.

Erhvervsområdet ligger ca. 1400 m fra nærmeste BNBO.

På Nivå og Ullerød Kildepladser indvindes fra et grundvandsmagasin bestående af kalk. Kalken udgør sammen med et nedre sandlag det primære grundvandsmagasin i Fredensborg Kommune og fra dette magasin foregår hele den almene vandindvinding i kommunen. Sandlaget findes mest udbredt i den nordlige del af kommunen og er fraværende i rammeområdet.

I forbindelse med den statslige grundvandskortlægning i 2014 for Fredensborg Kommune er det vurderet, ud fra en geologisk model for området, at kalken under erhvervsområdet er beskyttet af minimum 30 m ler. Boringsoplysninger fra boringer nær rammeområdet bekræfter forekomsten af de mægtige lerlag. Som følge deraf er rammeområdet vurderet at have lille sårbarhed over for nitrat og hermed også overfor en lang række øvrige potentielt forurenende stoffer.

Grundvandsstrømningen i det primære kalkmagasin er mod øst – i retning af Ullerød Kildeplads. Nedsivning af forurenende stoffer kan derfor potentielt strømme til kildepladsens boringer.

Rammeområdet er beliggende udenfor de grundvandsdannende oplande til begge kildepladser, Ifølge nye beregninger fra 2017.

I forbindelse med den statslige grundvandskortlægning er der beregnet en ganske lille grundvandsdannelse, tæt på 0 mm/år, fra terræn til grundvandsmagasin, hvilket bl.a. skyldes de tykke lerlag og deres beskaffenhed.

Der er ingen boringer med vandanalyser inden for rammeområdet, men på Ullerød Kildeplads indvindes grundvand af vandtype D, hvilken er den mindst overfladepåvirkede vandtype. Der har tidligere været enkelte fund af pesticider og/eller nedbrydningsprodukter under drikkevandskvalitetskravet. I 2 ud af 3 tilfælde er der ikke fundet noget i omprøven, og i det sidste tilfælde er der ikke udtaget yderligere prøver til analyse for stoffet. PFAS under drikkevandskvalitetskravet er fundet én gang i en enkelt boring og ikke siden fundet.

Der er detekteret xylener i en ganske lille koncentration i én boring i 2020. Stoffet er ikke fundet ved senere prøver i boringen.

På Nivå Kildeplads indvindes grundvand af vandtype D, hvilken er den mindst overfladepåvirkede vandtype. Ud over et enkelt fund af pesticidet diuron nær detektionsgrænsen i 2001 er der ikke fundet pesticider eller nedbrydningsprodukter fra pesticider i boringerne på kildepladsen. Ved en omprøve 2 mdr. efter diuronfundet, blev stoffet ikke genfundet.

Der er detekteret toluen i ganske små koncentrationer i to boringer i 2023-2024. I det ene tilfælde blev stoffet ikke fundet ved en omprøve, mens der ikke er foretaget omprøve i den anden boring. Stoffet anvendes bl.a. som tilsætning til benzin, men det findes engang i mellem i lave koncentrationer i vandprøver, hvor der er sket en forurening af prøven i forbindelse med prøvetagningen eller analysen.

Der er ikke fundet PFAS i kildepladsens boringer.

Samlet set vurderes det, at de naturgivne forhold, der er beskrevet ovenfor, i kombination med nogle overordnede tekniske tiltag, der er beskrevet nærmere i kommuneplanrammen, vil sikre en minimal risiko for forurening af grundvandet ved den planlagte arealanvendelse

Planmæssig vurdering af rammeområde KE 11 (Erhvervsområde vest for Helsingørmotorvejen ved afkørsel 7 i Kokkedal)

Området er beliggende i landområde som en naturlig forlængelse af Kokkedal by og har en god logistisk placering ud til motorvejstilkørsel og hovedvej. Området er i dag ”bar mark”.

Anvendelsen er fastlagt til erhvervsformål, tekniske anlæg og forsyningsanlæg, herunder rensnings-/spildevandsanlæg og større varmeproducerende VE-anlæg.

Planmæssige bindinger, planlovens byvækstregler og fingerplanens grønne kiler, vanskeliggøre alternative placeringer udenfor områder med grundvandsinteresser.

Ud fra ovenstående vurderes det, at rammeområde KE 11 er planmæssigt fornuftigt placeret.

Den videre planlægning

I henhold til Bekendtgørelse om krav til kommuneplanlægning inden for OSD og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse, skal kommunalbestyrelsen friholde OSD og indvindingsoplande til almene vandforsyninger (se evt. retningslinjekortet) for udlæg af nye arealer til erhvervsformål eller anlæg og ændret arealanvendelse af eksisterende kommuneplanlagte arealer, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet.

Ved vurdering af faren for forurening af grundvandet lægger kommunalbestyrelsen vægt på, om planlægningen omfatter virksomhedstyper, der sædvanligvis har oplag af, anvender eller frembringer forurenende stoffer eller stofgrupper, der er mobile i forhold til grundvandet.

I forbindelse med fysisk planlægning og anden ændret arealanvendelse skal placeringen vurderes ud fra de samlede muligheder i området og hensynet til drikkevandsinteresser, samt natur-, landskabs- og landbrugsinteresser. Placering skal om muligt ske uden for OSD, indvindingsoplande og boringsnære beskyttelsesområder.

Kommuneplan 2025 udlægger to nye erhvervsområder i Kokkedal. Som forudsætning for nyudlæggene er der i henhold til reglerne udarbejdet supplementer til den eksisterende grundvandsredegørelse. Den nærmere vurdering af konkrete planmæssige foranstaltninger til beskyttelse af grundvandet i de to områder sker i lokalplanlægningen.

Andre myndigheder

Miljøstyrelsen varetager statens interesser vedrørende grundvandsbeskyttelse. Kommunens redegørelse for planbehov og grundvandsbeskyttelse udarbejdes i samarbejde med Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen kan gøre indsigelse, hvis kommunens redegørelse for planbehov og grundvandsbeskyttelse vurderes mangelfuld og/eller ikke tilstrækkelig begrundet.

Lovgrundlag

Efter planloven § 11, stk. 4, nr. 3, må kommuneplanen ikke stride mod de statslige vandplaner.
Efter planloven § 11e, stk. 1 nr. 5 skal kommuneplanen redegøre for de fastsatte bestemmelser i de statslige vandplaner, der er relevante for den fysiske planlægning.

Miljøbeskyttelseslovens § 19 om beskyttelse af jord og grundvand og § 24 om beskyttelse af vandindvindingsanlæg til indvinding af grundvand

Vandforsyningslovens § 20 om tilladelse til indvinding af grundvand og § 36 om sløjfning af ubenyttede boringer og brønde.

Fredensborg Kommune
Center for By og Land
Egevangen 3 B, 2980 Kokkedal

Telefon: 72 56 50 00
fredensborg@fredensborg.dk